Workers in Songs, ‘Scrapbook’

Cover, Scrapbook, 2015 Foto: PR

Cover, Workers in Songs, Scrapbook, 2015
Foto: PR

Der er noget ved coveret, der drager mig. En god, gammeldags kinabog – fuldstændig magen til den, som jeg og tusinder af andre i årevis har skriblet diverse tanker ned i: Små noter, store fortællinger og alt det indimellem. Bogen er endvidere blevet personliggjort med et betagende solnedgangsbillede, som er hæftet fast med klisterbånd i hjørnerne. To stykker malertape gør et underlag, som bogens titel er skrevet på. Workers in Songs. Scrapbook.

Jeg trykker på play og “Mi Amor Went To Calico” toner frem. Et nøgternt, enkelt univers åbner sig for mig. En stemme der overrasker og fanger mig fra første strofe udfolder sig. En lydkulisse fra det vilde vest tager lytteren med på en seks minutter lang rejse. Man lader sig vugge med – ikke lulle i søvn, men nærmere opfordre til nærvær. EP’ens næste nummer er, efter min mening, det stærkeste. Det betyder også en del, at “Baseball Game” er blevet placeret der, hvor den er på udgivelsen. Man er kommet helt ned i gear og bliver nu vækket.

I can’t believe she left me – I can’t believe she’s gone

Med en Janis Joplin-styrke og nerve nærmest skriges de markante steder i teksten ud.  Der er ikke et specielt omkvæd, der er en melodistump, der markerer, at verset er færdig. Til sidst fader guitaren langsomt ud.

Opfølgeren “Big Ol’ River” løber i et hæsblæsende tempo over prærien og skiller sig ud fra de to foregående. Guitaren – eller er det en banjo? – kommenterer på sangen, gentager fraser. Melodien er en ørehænger, som man snildt kan forestille sig har været sunget om lejrbålet.

EP’ens sidste nummer virker billedgenererende på mig. Jeg ser kvinden. Jeg forestiller mig fortælleren. Jeg visualisere deres samtale – deres møde omkring scrapbogen, de nye spørgsmål som opstår. Eftertænksomheden, melankolien.

Scrapbook er Workers in Songs’ tredje udgivelse og formidler følelser som magtesløshed og afsavn. Det er en stærk EP, det sidste nummer stikker lidt ud, men formår alligevel at runde udgivelsen af. Det her er ikke det sidste, jeg kommer til at høre fra folkkvintetten: Det er kun begyndelsen.

Jeg. Er. Fan.

Albummet kan findes både på iTunes og på Spotify .

spotify:album:557nlI1PYLmq5yycvfVVyL

Skriv et svar

